Het seizoen voor de derdekwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven komt op stoom. Donderdag kwam in Nederland verfconcern AkzoNobel met de resultaten naar buiten en woensdagavond was het in de VS de beurt aan Tesla.

AkzoNobel had in het derde kwartaal last van de coronalockdowns in China, die zorgden voor lagere verkopen. Tesla heeft last van de dure dollar die de inkomsten uit de verkoop van elektrische auto’s buiten de VS omgerekend in dollars minder waard maakt.

Het aandeel Tesla daalde in de Amerikaanse nabeurshandel met ruim 6 procent. Het aandeel AkzoNobel ging donderdag lager van start, met een min van ruim 2 procent.

AkzoNobel verhoog prijzen verf

 AkzoNobel heeft in het derde kwartaal minder verf verkocht. Zoals het bedrijf vorige maand al in een tussentijdse winstwaarschuwing aangaf kochten groothandels en winkelketens in Europa minder verf in en kozen ze ervoor om eerst op de bestaande voorraden in te teren. In China zaten de aanhoudende coronalockdowns de verfproducent dwars. Omdat AkzoNobel de prijzen verhoogde, steeg de omzet wel.

Een lichtpuntje was er op het gebied van coatings voor batterijen. Nu er steeds meer elektrische auto's worden verkocht neemt de vraag naar deze poedercoatings toe. Die producten helpen de accu's te beschermen.

De hoeveelheid verven en coatings die AkzoNobel verkocht in de maanden juli tot en met september lag 5 procent lager dan een jaar eerder. Volgens scheidend topman Thierry Vanlancker kwam dat vooral door het opmaken van voorraden.

De afgelopen jaren had AkzoNobel te maken met almaar stijgende kosten voor grondstoffen, maar die situatie is nu veranderd. Veel grondstoffen worden inmiddels goedkoper en in sommige gevallen gaat dat ook in hoog tempo. De voordelen daarvan gaat AkzoNobel pas merken als de eigen voorraden en die in winkels op zijn. Vanlancker denkt dat dit in het eerste kwartaal van volgend jaar wordt.

In de afgelopen periode stegen die grondstofprijzen grotendeels nog wel. Ook de transportkosten gingen nog altijd omhoog en dus probeerde AkzoNobel dat te compenseren met verkoopprijzen die gemiddeld 13 procent hoger waren dan een jaar eerder. Daardoor ging de omzet omhoog naar 2,9 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog 2,4 miljard euro.

Op die omzet behaalde de verfproducent minder winst. Het bedrijfsresultaat ging met meer dan een kwart omlaag tot 168 miljoen euro. Dat kwam onder meer omdat AkzoNobel niet alle kostenstijgingen kon doorberekenen, maar ook wisselkoerseffecten speelden een rol.

Volgens de topman heeft AkzoNobel de prijzen in de afgelopen twee jaar met 22 procent verhoogd. Hij voorziet echter dat de "macro-economische turbulentie" nog tot ver in het volgende jaar aan zal houden. AkzoNobel blijft op de eigen kosten letten en zal proberen de winstmarges op peil te houden, aldus de topman. Ook trok het bedrijf de winstverwachting voor volgend jaar in.

Vanlancker wordt zelf eind deze maand opgevolgd door Gregoire Poux-Guillaume uit Frankrijk. De Belg is ondanks alle turbulentie tevreden met waar AkzoNobel staat. "We zijn een fundamenteel ander bedrijf dan vijf jaar geleden. En onder de boodschap van vandaag zit veel goed nieuws verborgen."

Besi ziet omzet dalen door zwakkere vooruitzichten chipindustrie

Onzekere economische vooruitzichten drukken op de mondiale chipindustrie en dat merkt de Nederlandse toeleverancier Besi. Het bedrijf uit Duiven behaalde in het derde kwartaal bijna een vijfde minder omzet dan een jaar eerder, onder andere doordat klanten voorzichtiger werden met investeringen in halfgeleiders voor hoogwaardige servers en computersystemen.

Besi en andere ondernemingen in de chipindustrie kampen dit jaar al met een teruglopende vraag naar duurdere smartphones. Waar consumenten tijdens de coronapandemie nog veel uitgaven aan elektronica, maakt de hoge inflatie hen nu voorzichtiger met het doen van grote aankopen. Daarnaast kampen klanten uit China met de gevolgen van strenge coronalockdowns.

Topman Richard Blickman wijt de dip in de vraag naar smartphonechips ook aan seizoensinvloeden. "Die zwakte werd deels gecompenseerd door een blijvend sterke vraag vanuit de auto-industrie en industriële sector", voegde hij daar aan toe. Besi, dat systemen ontwikkelt voor de assemblage van chips, verkocht daarnaast meer van zijn nieuwste technologie voor het bij elkaar brengen van halfgeleiders.

De kwartaalomzet kwam uit op 168,8 miljoen euro, 19 procent minder dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Het aantal uitstaande orders voor de systemen van Besi daalde op jaarbasis met ruim 40 procent. Onder de streep bleef 57,3 miljoen euro over, bijna 32 procent minder dan in het derde kwartaal van 2021. Ook in de laatste drie maanden van het jaar verwacht Besi een lagere omzet.

Een belangrijke maatstaf voor de winstmarge steeg wel ten opzichte van de voorgaande drie maanden. Dat kwam onder andere door gunstige wisselkoerseffecten, maar ook omdat het bedrijf meer duurdere systemen verkocht.

Tesla boekt minder omzetgroei dan verwacht

Tesla heeft last van de dure dollar. Daardoor lukt het de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's niet om zijn verkopen zo sterk op te voeren als kenners alom hadden verwacht. Het bedrijf van Elon Musk worstelt naar eigen zeggen ook met logistieke problemen, waardoor het de auto's moeilijker bij klanten weet te krijgen.

Tesla zet over het derde kwartaal uiteindelijk een omzet van 21,5 miljard dollar in de boeken. Dat is wel ruim de helft meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar analisten hadden op een beter cijfer gerekend. Auto's die Tesla buiten de Verenigde Staten verkoopt leveren door de huidige wisselkoers in dollars nu minder op.

Eerder werd al bekend dat het bedrijf in de meetperiode bij elkaar 343.830 auto's afleverde. Dat betekende een nieuw record, maar kenners rekenden er in doorsnee op dat er zeker 358.000 auto's hun weg naar de klanten vonden.

Onder de streep gaat er wel bijna 3,3 miljard dollar winst in de boeken. Dat is meer dan het dubbele van de winst van een jaar terug en afgezet tegen de prognoses een meevaller.

Het in Austin, Texas gevestigde bedrijf houdt vast aan zijn lang gekoesterde plannen om de voertuigleveringen met gemiddeld 50 procent per jaar op te voeren. Daarbij is het ook nog steeds de verwachting dat er in december begonnen kan worden met het leveren van de nieuwe Semi Truck.

Maar heel makkelijk gaat het allemaal niet. Hoewel de beschikbaarheid van onderdelen afgelopen kwartaal iets minder een probleem was, werd het volgens Tesla een steeds grotere uitdaging om op drukke momenten auto's van zijn fabrieken naar afzetmarkten te vervoeren.

LEES OOK: De sterke dollar zit ook de bitcoin dwars: pas als beleggers weer meer risico durven te nemen, liggen er kansen voor een rally